Audioreview.nl

Passie voor highend audio en muziek - Reviews, showverslagen, nieuws, artikelen en nog veel meer!

De cd's van Soundkeeper Recordings

Klein label, grootse muziek
De cd's van Soundkeeper Recordings
"Tempt not a desperate man"

"Breng een wanhopig mens niet in verzoeking" aldus Shakespeare in Romeo and Juliet. Audiofielen maar ook zeker gepassioneerde muziekliefhebbers worden door buitenstaanders vaak gezien als wanhopige mensen. Wij zijn immers geobsedeerd door muziek en die moet dan ook nog eens perfect opgenomen en weergegeven worden.

Volgens buitenstaanders zijn wij dan ook heel erg ziek. De vraag is natuurlijk of dit zo is en of dit erg is. Van jongs af aan houd ik mij bezig met de geesteswetenschappen waartoe ik ook muziek reken. Medisch geschoold ben ik niet. Dit neemt niet weg dat ik met een gerust hart kan zeggen "ik heb geen infectie opgelopen, ben niet verkouden, mijn benen zitten nog op de juiste plaats" maar ben wel behept met het muziekvirus. Een virus dat niet je gezondheid aantast maar je portemonnee, is beheersbaar en geneesbaar. Eens komt nl. de bodem van je portemonnee in zicht.

equinox250
Een vriend attendeerde mij een paar maanden geleden op het label Soundkeeper Recordings. Een klein label met een catalogus van slechts vier titels maar volgens hem wel een met fraai opgenomen en gespeelde muziek. Nieuwsgierig als ik ben heb ik de website van Soundkeeper opgezocht en ben gaan lezen. Direct werd duidelijk dat er sprake is van een bijzonder label met een al even bijzondere benadering van muziek: "The goal of every Soundkeeper Recording is to bring the listener to the performance, to create the feeling the listener is in the presence of the musicians, in the space where the performance actually took place." Dit belooft veel goeds. Wie meer wil weten over producer Barry Diament en zijn filosofie kan zijn hart ophalen op de website soundkeeperrecordings.com. Ook de cd's zijn op deze website te bestellen.

De muziek is leverbaar in liefst zeven verschillende formaten: cd, slow burned cd-r (een 1:1 kopie van de master), en als hoog resolutiebestanden (24/96 dvd-r, 24/96 dvd-r als aif of wav bestand en 24/192 dvd-r als aif of wav bestand). De prijzen variëren van $ 15 voor een cd tot $ 45 voor een dvd-r, dit exclusief de verzendkosten.

De keuze was voor mij erg eenvoudig aangezien mijn cd speler uitsluitend cd's of sacd's weergeeft. De afgelopen dagen heb ik de verschillende cd's of beter gezegd cd-r's eens op mijn gemak beluisterd.

Het luisteren

Het leuke van labels als Soundkeeper Recordings maar ook andere kleinere labels is dat je met artiesten en muziek in aanraking komt waarvan je nog nooit hebt gehoord. Artiesten zoals Work of Art, en Markus Schwartz & Lakou Brooklyn zijn in Nederland en waarschijnlijk ook in Amerika bij het grote publiek niet echt bekend.

Stuk voor stuk onderscheiden de cd's zich door hun natuurlijke en realistische weergave. Ongetwijfeld is het feit dat de muziek in één keer live wordt ingespeeld en dat er slechts een beperkt aantal microfoons wordt gebruikt van grote invloed op het eindresultaat. Ook Tone-Pearls Records met de cd van Hegedus maakt gebruik van deze techniek.

PaulBeaudryPathways500
Paul Beaudry & Pathways

De luisteraar wordt als het ware in de muziek gezogen. Twee cd's springen er wat mij betreft boven uit: 'Confluence' van Jason Vitelli en 'Americas' van Paul Beaudry & Pathways. Dit wil niet zeggen dat de andere cd's slecht zijn. Integendeel ook deze zijn zeer fraai. Het is echter de muziek die mijn voorkeur bepaalde. Beaudry toerde in 2010 door Zuid-Amerika, de muziek die hij toen hoorde heeft hij nu in zijn eigen arrangement op 'Americas' vastgelegd. Zo is er muziek uit Trinidad & Tobago, Haïti, Suriname, Nicaragua, Cuba, Argentinië, Honduras, en Brazilië te horen.

Wie denkt dat de cd ten dode is opgeschreven moet maar eens naar de cd van Jason Vitelli of een andere cd van Soundkeeper Recordings luisteren. Of de hoogresolutie dvd's beter klinken kan ik niet zeggen. Wel dat een cd-r met een 1:1 kopie van de master zeer de moeide waard is. Vanzelfsprekend kan met een goede cd speler nog meer uit een dergelijke cd worden gehaald. Dit is geen must maar het draagt wel een belangrijk steentje bij aan het luisterplezier.

Luisterend naar de cd's van Soundkeeper Recordings brengt een (wanhopig) mens wel degelijk in verzoeking want eenmaal gewend aan deze opnamekwaliteit wil je niets anders meer. Voor de liefhebber zijn er gelukkig verschillende labels die aan deze wens tegemoet komen. Reference Recordings, MA Recordings, Caro Mitis, Ambronay, Alpha, Linn Records om maar een paar labels te noemen, hebben voldoende mooie titels en fraai opgenomen cd's in hun catalogus.

americas250
Tot slot nog één opmerking. Naast de opnamekwaliteit waarmee Soundkeeper Recordings zich van veel andere labels onderscheidt zijn ook de hoesjes zeer bijzonder. Niet een foto van de artiest(en) maar een grafische verbeelding van de muziek. Op de hoes van 'Americas' wordt de natuur van Zuid-Amerika op een bijzonder fraaie manier tot leven geroepen. Wellicht dat andere platenmaatschappijen geïnspireerd door dit voorbeeld kunnen afstappen van de plichtmatige hoesjes met een foto van de artiest. Wat ik persoonlijk mis is een tekstboekje met achtergrondinformatie over de artiesten en muziek. Gelukkig is deze informatie wel op de website te vinden.

Leverbare cd's van Soundkeeper Recordings:
• Work of Art, 'Lift' (SR 1001),
• Markus Schwartz & Lakou Brooklyn, 'Equinox' (SR 1002),
• Jason Vitelli, 'Confluence' (SR 1003),
• Paul Beaudry & Pathways, 'Americas' (SR 1004).

Website:

Nieuwsflits

Bezoek je geregeld audioshows, is highend audio- en muziek je passie, kun je goed schrijven en/of maak je mooie foto's?  Wil je dat delen op het internet via Audioreview.nl? Stuur dan een mail met een leuk verhaal en wat foto's en wellicht kun je auteur worden.

U bevindt zich hier: Home Muziek Albumrecensies De cd's van Soundkeeper Recordings
GTranslate Your license is inactive or expired, please purchase GTranslate Enterprise!