Audioreview.nl

Passie voor highend audio en muziek - Reviews, showverslagen, nieuws, artikelen en nog veel meer!

Jan Akkerman - Minor Details

janakkerman700

"When you are at the top it's all about details. This album has many details, major and minor." ... aldus de woorden van gitarist Jan Akkerman op zijn , na acht jaar , nieuw verschenen album "Minor Details".

Het album bevat maar liefst 14 nummers, past maar nèt op een cd,  en wordt door Jan Akkerman omschreven als één van de moeilijkste dingen die hij ooit in zijn leven heeft gedaan. Dit vooral omdat het gehele project met alle bandleden tot stand is gekomen via het Internet, namelijk via muzieksheets, MIDI-bestanden, met een eigen portable studio in Brazilië en uiteindelijk gemixt in de Loft studio's in Volendam.
Een groot aandeel voor het eindresultaat ligt in handen van Jan Akkerman zelf. Hij is niet alleen de gitarist en componist maar ook de producer, studiotechnicus én de producer. Jan heeft dit album opgenomen met de muzikanten met wie hij al jaren het podium deelt, namelijk: Coen Molenaar (keyboards), Wilbrand Meischke (bas), Marijn van den Berg (drums) en met een gastrol van trompettist Eric Vloeimans.

Over Jan Akkerman

Jan Akkerman (1946) is al veertig jaar één van de meest gerespecteerde gitaristen van Nederlandse bodem. Naast zijn rol in internationaal befaamde groepen als Brainbox en Focus heeft hij in die periode samengewerkt met uiteenlopende muzikanten als BB King, Charlie Byrd, Cozy Powell, Claus Ogerman en Ice-T. Hij maakte meer dan een dozijn soloplaten, waarmee hij zich van zijn verschillende kanten liet zien en waarop hij zijn creativiteit de vrije loop liet gaan. Zoals 'Tabernakel' (1973), de beroemde 'gitaar in bed'-plaat 'Jan Akkerman' (1977) en zijn recente 'C.U.' (2003) album, waarop hij elementen uit rock, jazz, blues en moderne dance op geheel eigen wijze combineerde.

Ook op de wereldwijde podia is Akkerman al jarenlang veelvuldig te zien. Zo speelde hij meerdere malen tijdens het Montreux Jazz Festival, het North Sea Jazz Festival, maakte hij talloze tournees door theaters en andere podia in Europa en Amerika en gaf hij recentelijk nog concerten in onder meer Rusland, Syrië, Australië en Japan. Niet voor niets kan Akkerman internationaal nog steeds rekenen op een groot aantal schare liefhebbers van zijn muziek. In eigen land is hij in 2005 onderscheiden met een Gouden Harp voor zijn gehele oeuvre. Daarmee heeft hij opnieuw de verdiende aandacht en erkenning gekregen voor zijn belangrijke rol in de gitaarmuziek, zowel in binnen- als buitenland.

janakkermanminordetails

Luisteren

Jan heeft drie jaar aan dit album gewerkt en dat is goed te horen. Het album is prachtig opgenomen en klinkt gevarieerd en energiek. Ik blijf het album maar draaien en kan het omschrijven als jazz-fusion in Jan Akkerman stijl; perfect gespeeld, virtuoos, melodieus, gevarieerd en soms tranentrekkend mooi. Kortom, een album om van te genieten en daarom onvoorwaardelijk aanbevolen!

Minor Details is officieel verkrijgbaar vanaf 29 maart a.s.

Optredens

De Jan Akkerman & band 'Minor Details' tour bevat inmiddels de volgende data: